Концепція виховної роботи
Концепція культурно-виховної роботи
І. Загальні положення
Культурно-виховна діяльність у МКУ ім..П.Орлика — поєднує цілеспрямовану організацію і управління процесом розвитку творчої конкурентоспроможної особистості сучасного фахівця, індивідуалізацію навчання і позанавчальних заходів з метою розвитку духовності і культури молоді, що відповідає потребам її самореалізації у контексті гуманістичних цінностей, демократизації суспільного життя і розбудови української державності.
Культурно-виховна робота є складовою частиною цілісної системи підготовки спеціалістів Її концептуальні засади визначають Конституція України, закони з питань освіти, Концепція національно-патріотичного виховання, які розроблені на підставі Указу Президента України «Про стратегію національно-патріотичного виховання»
Провідна ідея культурно-виховної діяльності — ідеал всебічно розвиненої особистості сучасного фахівця
Головна мета — розвиток здібностей молодих фахівців, їх громадянське самоусвідомлення, поєднання глибоких професійних знань, умінь і практичних навичок з національною свідомістю, високою духовною, моральною, художньо-естетичною, правовою, політичною, фізичною, екологічною культурою, здатність захищати й відстоювати власні позиції і погляди, керуючись національними інтересами та потребами суспільства.
Реалізація культурно-виховної діяльності передбачає:
- формування сучасних знань, правової культури, знання і дотримання законів України, прийнятих у ній морально-етичних норм;
- передача молодому поколінню багатств духовної культури українського народу і на цій основі виховання почуття патріотизму, національної свідомості, громадянської відповідальності за долю рідної землі;
- виховання мовної культури, глибоке знання і володіння українською мовою, як основою національної самобутності;
- шанобливе ставлення до національних традицій, звичаїв, обрядів, культури, історії рідного народу, повага до батьків, родини, виховання почуття єдності поколінь, спільності культурної спадщини;
- виховання почуття господаря на своїй землі, любові до неї та відповідальності за її долю;
- стимулювання потреби у набутті знань і професійної майстерності, вироблення розуміння необхідності праці, як основи прогресу, запоруки матеріальних і культурних благ суспільства;
- засвоєння і дотримання загальнолюдських моральних якостей: працьовитості, справедливості, чесності, доброти, милосердя, толерантності;
- формування культури взаємин та спілкування між людьми, виховання поваги до людської гідності і честі юнаків та дівчат, почуття відповідальності та взаємоповаги у відносинах між ними;
- психологічна підготовка молоді до сімейного життя, формування культури сімейних відносин, статеве виховання юнаків і дівчат;
- розвиток високої художньо-естетичної культури, розвиток на основі кращих зразків національної та світової культури художніх смаків, естетичних потреб і почуттів;
- виховання екологічної культури, розуміння необхідності гармонії людини з природою;
- створення умов для розвитку індивідуальних здібностей і таланту молоді, самореалізація особистості;
- забезпечення повноцінного фізичного розвитку молоді, як основи та невід’ємного елементу всебічного розвитку особистості.
Основоположні принципи виховання:
- єдність процесу навчання і виховання;
- безперервність, послідовність, наступність;
- пошуковість і творчість;
- врахування багатогранної й цілісної природи людини, вікових та індивідуальних особливостей;
- пріоритет національних культурно-виховних традицій;
- вивчення і врахування духовних запитів та інтересів студентів;
- організація самоврядування;
- інтегративність виховного процесу;
- оптимізація педагогічних вимог, спрямованих на підвищення ефективності виховання.
Система культурно-виховної діяльності вміщує:
- творчу співпрацю педагогічного і студентського колективів;
- виховні години дорадників академічних груп;
- інформаційно-просвітницькі та культурно-масові заходи;
- цілеспрямовані позанавчальні виховні заходи на рівні академічних груп;
- пізнання культурних традицій рідного краю, міста Миколаєва , України;
- заняття в творчих колективах, клубах за інтересами, в спортивних секціях
- робота в органах студентського самоврядування;
2 Стратегічні напрями культурно-виховної діяльності:
- створення на основі національної самобутності й досягнень світової цивілізації життєздатної системи безперервного навчання і виховання для досягнення високого рівня підготовки конкурентоздатних фахівців, забезпечення можливостей постійного духовного самовдосконалення особистості;
- громадянське виховання в умовах розвитку української державності, формування у студентів патріотизму, соціально – політичної компетентності в суспільній сфері, яка передбачає політичну, правову й економічну освіченість, здатність керуватися здобутими знаннями, долучаючи до цього християнські морально-етичні цінності, державну символіку, народні символи України, власні традиції навчального закладу;
- пошук нетрадиційної організації культурно-виховної роботи, використання різноманітних засобів, ефективних форм і методів її проведення, постійне поглиблення змісту особистісно-орієнтованого навчання і виховання при умові, що студент є активним, діяльним суб’єктом виховного процесу;
- розробка системи педагогічного виховного впливу на формування особистості шляхом читання лекцій, проведення семінарських і практичних занять, педагогічної практики, позаурочних заходів, відзначення державних, національних свят, використання культосвітніх закладів міста, туризму, фізично-оздоровчої діяльності.
3 Основні шляхи реалізації концепції, контроль виконання.
Передумови успіху культурно-виховної діяльності визначають:
- активна і зацікавлена участь у виховному процесі всього педагогічного колективу;
- діяльнісне виховання шляхом широкого залучення студентів в усіх заходах (гуртках, клубах за інтересами тощо);
- підтримка і заохочення ініціативи, творчості, практична допомога у створенні належних умов освітньо-виховного процесу.
Основні шляхи реалізації концепції:
- якісне оновлення змісту, форм і методів виховання;
- впровадження інноваційних педагогічних технологій і методик навчання;
- системна культурно-виховна діяльність на засадах цінностей гуманізму, свободи і демократії;
- створення творчої й доброзичливої атмосфери в кожній академічній групі, колективі університету і коледжу;
- науково-методичне забезпечення культурно-виховної діяльності;
- студентське самоврядування, на принципах якого вирішуються поточні питання;
- якість навчання, педагогічної практики, здобуття професійних знань, умінь і навичок, духовний розвиток особистості, дотримання норм права і моралі.
Контроль за ходом виконання концепції здійснюється:
- на рівні академічної групи– її активом, дорадником академічної групи шляхом обговорення актуальних проблем життєдіяльності, оцінки досягнутого, виявлення причин упущень і їх усунення, турбота про авторитет і позитивний поступ на кожному етапі навчання;
- на рівні факультету –декана факультету, старостату, циклової комісії, шляхом відвідування занять і виховних заходів, проведення контрольних зрізів знань, контрольних робіт, аналізу зробленого за семестр, визначення переможців, талантів, внесення пропозицій щодо заохочення чи притягнення до відповідальності, зв’язків з батьками;
- на рівні університету –адміністрацією , Вченою радою, студентським секретаріатом; шляхом відвідування, аналізу і оцінки культурно-виховних заходів, індивідуальної роботи, заслуховуванням звітів відповідальних осіб, розпоряджень ректора, рішень студентської ради, нагородження переможців і за інші досягнуті успіхи, оголошення подяк за ініціативу і вагомий доробок, накладання дисциплінарних стягнень за певні порушення в роботі, підготовка необхідних методичних рекомендацій на рівні Університету – відповідно до його планування.